AZ Havířov

FINÁLE PLAY-OFF 2024, AZ HAVÍŘOV - CHOMUTOV. Páté utkání FINÁLE ve čtvrtek 25.4. od 17:30!

VSTUPENKY NA FINÁLE PLAY-OFF KUPUJTE ZDE.

Jaroslav Kožušník je novým marketingovým manažerem

24.05.2023 | Lukáš Jandora

AZ Havířov má nového marketingového manažera, stal se jím, a hned se své funkce ujal, Jaroslav Kožušník. Toho jsme se rozhodli vyzpovídat, na tomto místě zároveň i oznámit, že s příchodem nového posily klubového marketingu klub opět otevírá komentáře na všech svých sociálních sítích.

Je hodinu před pondělním polednem, v Gascontrol aréně je ticho, téměř prázdno, je znát, že sezóna není v plném proudu, chybí tu takový ten šrumec, který známe z období, kdy v hale už je led, kdy se trénuje, kdy to na zimáku žije. Vystoupám schody do prvního patra, nový markeťák mě přivítá ve svém "kamrlíku". Nabízí vodu, nějaký ten bonbon na zub, chvíli si neformálně povídáme, nastíníme si svou představu a názor, kudy bychom se v rozhovoru chtěli vydat a ubírat, po nějakých 15 minutách zapínám záznamník a jdeme na věc... 

Ahoj, začnu jednoduše, kdo je vlastně Jaroslav Kožušník?

Jaroslav Kožušník je studentem Vysoké školy báňské se zaměřením na marketing a obchod, v současné chvíli jsem ve čtvrtém ročníku, tedy prvním ročníku navazujícího magisterského studia. Jsem člověk poměrně kreativní, mám rád výzvy, ale zároveň znám své hranice a dokážu přijímat jak kritiku, tak i názory druhých lidí. 

Jak se vlastně zrodil Tvůj příchod do AZetu Havířov? 

Bylo to docela jednoduché, já hledal nějaké své uplatnění v rámci marketingu, klubové dění mě zajímalo už od mládí a jelikož jsem na internetu viděl nabídku zdejšího klubu, tak jsem se zapojil, no a posléze byl i vybrán. 

Jak jsi vnímal samotný pohovor, na základně kterého ses, sportovní terminologií, ocitl první na pásce? 

Ty rozhovory byly vícekolové, ať už s panem prezidentem Malířem nebo s PR manažerkou Foldyna Holendovou, bylo to příjemné, pohodové, bylo to formou diskuze, kdy obě strany nastínily své představy, no a nějak jsme se střetli a vytušili, že je to v pohodě. Nebyl jsem ničím zaskočen, předpokládal jsem, že ta práce bude časově náročná, nic snadného, ale beru to jako výzvu. Nejdu dělat něco krátkodobého, něco, díky čemu zde strávím jen nějakou krátkou dobu, určitě tu chci být tak dlouho, dokud o mě bude mít klub zájem, dokud já budu vědět, že fanoušci i klub jsou spokojení. 

Pokud říkáš, že Tě už dříve zajímalo klubové dění, měls někdy v minulosti už nějaké zkušenosti s jinými kluby? 

Co se týče hokejového prostředí, tak ano, s nějakými kluby jsem v kontaktu byl, nicméně vzhledem k tomu, že znám člověka, který v minulosti v AZetu hrál, a i z rodiny někdo v Havířově žil, tak jsem bral právě Havířov jako takové zajímavé provázání. 

A Ty sám jsi přímo z Havířova? 

Ne ne, já jsem z Frýdku-Místku. Narozen a stále ve Frýdku-Místku bydlím.

Nemohu se nezeptat, máš nějaké vazby na frýdecko-místecký hokej? Ať už fanouškovské, pracovní...

Asi jsou, alespoň tu otázku tak vnímám, prioritou ty vztahy pracovní, pár týdnů jsem ve frýdecko-místeckém klubu působil, měl jsem na starost sociální sítě. 

Čili třeba nějaká inspirace? Lze se právě třeba z toho krátkého působení ve Frýdku-Místku inspirovat? Hledat něco, co lze přenést i k nám? A nebo celkově, víš třeba, jak fungují lidé na Tvých pozicích v jiných klubech? 

Já si inspiraci obecně samozřejmě beru, jak ze zahraničí, tak z tuzemských klubů, ať už jsou to kluby fotbalové či hokejové, nicméně beru to s nadhledem, beru to i s tím, že to, co dělá někdo, nemusí ještě nutně znamenat, že je správné. Vše musím posoudit i vzhledem k tomu, jak určité kroky třeba vnímají fanoušci toho daného klubu a jestli je to pro ten klub, konkrétně pro AZ Havířov, vůbec možné. Protože dokážu si třeba představit, že je standartní, že v jiných klubech mají své maskoty, ale pro zdejší fanoušky to není úplně aplikovatelné. 

Vrátím se ještě ke zmíněnému inzerátu našeho klubu, na základě kterého ses přihlásil. Když jsi ten inzerát poprvé četl, dovedl sis sám sebe na té zmíněné pozici představit? 

Podívej, ten inzerát byl pro mě na jednu stranu výzvou. Mohu o sobě říct, že mám dost zkušeností v rámci online prostoru, no a ty další požadavky, které klub měl a má, to můžu nazvat trochu diskutabilním k mé osobě, na druhou stranu i v tomto směru jsem už nějaké zkušenosti nabral, čili šel jsem do toho i s tím, že ten uchazeč do toho musí být zapálený a mít velký rozsah potřebných činností. Tudíž ano, s něčím takovým jsem počítal. Zopakuju, bral jsem to jako výzvu, doufám, že svou pozici zvládnu. Ostatně, kdybych v sám sebe nevěřil, nešel bych do toho. 

A než jsi na nabídnu havířovského klubu zareagoval, radil ses třeba s někým, zda do toho jít? 

Ne, určitě ne, byla to jen má vlastní iniciativa, určitě nemám potřebu se radit o věcech, které bych v životě měl nebo chtěl dělat. 

Přicházíš do prostředí, které Ti je do značné míry neznámé, jak moc jsi do toho všeho postupně zasvěcován? A kým? 

Je pravda, že do hokejového prostředí AZetu nemám úplně největší vhled, to ano, na druhou stranu si z mládí pamatuju spoustu zápasů mezi Frýdkem-Místkem a Havířovem, kdy z Havířova přijíždělo dost fanoušků, čili třeba zrovna o těch fanoušcích nějakou představu mám. Určitě to byly zajímavé zápasy (lehký úsměv - pozn autora). No a co se týče toho zasvěcování do zdejšího prostředí, tak postupně jsem dostal nějaké rady a informace třeba i od dvou mých předchůdců, Michal Raszka mi pomáhá nastínit, jak klub vnímal on, jak si získal nějakou komunikaci s fanoušky, popisuje mi, jak vše fungovalo, když byl markeťákem on, abych si třeba dokázal i představit rozdíl mezi právě Michalem, Ondřejem Špiříkem a dalšími, kteří zde působili. 

A přímo s klubovým vedením, s kým jsi nejvíce v kontaktu? Když to řeknu trochu lidově, kdo Ti toho nyní na bedra nejvíce nakládá? 

Je to hlavně PR manažerka, paní Foldyna Holendová. Pokud se třeba ptáš na mé propojení se sportovním manažerem panem Mikulíkem, tak přímo v komunikaci jsme spolu zatím nebyli, tohle teprve proběhne, nicméně třeba systém předávání informací o příchodech do klubu apod., což fanoušky asi nejvíce zajímá, tak tohle už máme nějak nastaveno...

Markeťák by ze své pozice měl být součinný i s kabinou A týmu, s hráči spolupracovat na různých akcích. Budeš s nimi možná v denním kontaktu, proto zeptám se, už jsi byl kabině A týmu představen? 

Byl jsem představen realizačnímu týmu, trenérům, s hráči jsme se už potkali a viděli, ale ofiko představení ještě neproběhlo. Nicméně byl jsem v rámci jejich tréninku už připravovat nějaké materiály, čili tady bude mít vše nějaký svůj vývoj.

Jak svou práci vlastně budeš mít nastavenu? Hlavně z domova nebo přímo na stadionu? Jak si to rozvrhneš? 

Nyní to mám nastaveno tak, jak je aktuálně zrovna potřeba, jsem schopen být prakticky kdykoliv na zimáku, nicméně část mé práce, třeba i větší, se bude odehrávat z domova. 

Ptám se na to trochu záměrně, protože na úvod ses představil jako student vysoké školy, kdy dokážu si představit, že kloubení těch dvou rolí nebude snadné. 

Příští školní ročník bude můj studijně poslední, takže budu samozřejmě psát i diplomovou práci. Čili ano, souhlasím, že to časově bude náročné, na druhou stranu já se považuji za hodně flexibilního člověka, takže předpokládám, že skloubit to půjde, v rámci zápasů budu na zimáku samozřejmě vždycky přítomný... Přiznávám na rovinu, že pro mě je priorita studium, na druhou stranu je hned pod tím AZ Havířov a práce pro klub. I v minulosti, když jsem pracoval pro různé firmy, tak skloubit to šlo. Toho se nebojím. 

Když říkáš, že jsi student, ale v minulosti jsi už pracoval, tudíž AZ Havířov není Tvá první pracovní zkušenost? 

Není, není. Pokud bychom se měli bavit o mých pracovních zkušenostech třeba z esportového prostředí, tak v minulosti jsem pracoval pro Sinners esports, kde jsem měl na starosti marketingovou komunikaci esportového týmu, různé budgety, reklamy, celkově komplexnější činnost, další mé zkušenosti jsou i z jiných firem v regionu, všechny ty práce byly primárně z domova.

Zůstaňme chvíli u prostředí esportu, laicky řečeno prostředí počítačových her. Jak moc je to dynamicky rozvíjející se prostředí? 

Tohle prostředí je opravdu hodně dynamické, je hodně progresivní, má určitou budoucnost. Nedokážu posoudit, zda má na to, převýšit i samotné sportovní prostředí, nicméně třeba v Asii je vidět, že tohle odvětví má opravdu velký potenciál. Esportové kluby jsou navíc ve svém fungování velice podobné klasickým sportovním klubům, třeba hokejovým či fotbalovým, akorát hráči esportu hrají svou hru na počítačích, mobilech, popřípadě na konzolích. A marketing v esportu? Podívej, vzhledem k tomu, že esport je nyní v ČR třeba na úrovni 2. hokejové ligy, tak markeťák takového esportového klubu dělá, stejně jako v tom prostředí hokejovém, větší rozsah činností, není vymezeno, že by se staral jen o nějakou část marketingu takového klubu, je to celkově komplexnější činnost. Já jsem třeba dělal servis fanouškům prostřednictvím online médií. Ať už to byl content management, úprava různých fotografií, práce s grafickými nástroji, nastavování reklam, zpracování informací na webových stránkách, ten rozsah mých činností byl docela obsáhlý. Myslím si, že zkušenosti právě z esportu mi tedy mohou pomoci.  

Tohle prostředí je doménou hlavně mladých lidí, zamířím otázkou i k nim. Budeš se starat o sociální sítě klubu, napadá mě Tik Tok, který zažívá boom, však který je trochu kontroverzní sociální sítí. Co AZ Havířov a Tik Tok? 

Co se týče sociálních sítí celkově, tak jasně, mladí lidé jsou hodně aktivní, je to pro ně primární zdroj informací. Třeba i oproti webovým stránkám, tak  právě "socky" tvoří majoritní část. Ale neškatulkujme jen na mladé, i starší lidé získávají ze soc. sítí informace, troufnu si říct, že každá ta síť má své fanoušky a publikum. Třeba Facebook dnes sledují spíš starší lidé, právě ten Tebou zmíněný Tik Tik třeba mladší skupina. Když bych měl u něj zůstat a odpovědět na Tvou otázku... Je to těžké. Kdoví, zda právě Tik Tok nebude v rámci Evropy zcela zakázaný, já v současné chvíli Tik Tok AZetu určitě nebudu prosazovat. Ale uvidíme, co bude třeba v té přespříští sezóně, nikdy neříkej nikdy...

Čili fanoušci mohou i nadále počítat s klasickým servisem, tedy kromě webu také Facebook, Instagram a Twitter? 

Jasně, určitě, ještě ale dodám a zmíním Youtube. Já nechci, aby to vypadalo, že hodnotím práci svých předchůdců, ale ten servis fanouškům by určitě mohl být lepší, já doufám, že i bude, vidím obrovský prostor ke zlepšení. Ostatně, mám takovou vizi... 

Sem s ní, povídej... 

Chtěl bych dosáhnout toho, aby fanoušek v rámci zápasů dostával mnohem větší servis. Jasně, jedna priorita jsou fanoušci přímo na zimáku, na druhou stranu se spousta z nich na zimák nedostane, nemůže, čili aby i tento fanoušek měl průběh zápasu zmapovaný i na těch "sockách". Jak říkám, ten servis lze na všech platformách zlepšit. Je otázka, jak brzy se to povede, nicméně třeba v rámci instagramových stories a Twitteru bych chtěl více informovat o průběžném stavu zápasu, na Youtube pak, kromě pozápasových rozhovorů, přidávat nějaké série videí, případně nějaké bližší poznávání hráčů, klubu samotného zevnitř apod. Všechno je ale samozřejmě i o tom, jak velký prostor od svých nadřízených dostanu, jak moc budu mít možnost se dostat přímo k hráčům apod. 

Když zmiňuješ prostor, který od klubu dostaneš... Jsi připraven i na to, si o víc prostoru sám říkat? Nebo věci bereš takové, jaké jsou a jsi se svou rolí srozuměn? 

Já si myslím, že mé pravomoci jsou už nyní větší, než jaké třeba měli někteří mí předchůdci, například co se týče prostoru k hráčům apod., což je pro mě prioritou. Navíc mám u vedení podporu v tom, že si potřebný prostor budu moct získat. Podívej, já věci beru tak, že jedna část jsou nějaké pravomoce, no a pak taky věci, které bych měl dělat jaksi "povinně"- Já sám mám na vše také nějaký svůj úhel pohledu, sám od sebe chci věci posouvat, takže nemyslím si, že by tady v tomto směru nemělo něco fungovat. Bude to dobré. 

Co se těch výše zmíněných "socek" týče, dnes je rychlá doba, spoustu lidí více než sáhodlouhé texty zaujme hlavně grafika. Ta naše současná, kterou fanoušci za poslední sezónu až dvě už dobře znají, plánuješ v ní nějaké viditelné změny?

Co se týče grafiky, tak změna určitě proběhne. Těžko říct, zda ji nazvat změnou kompletní, nicméně možné to je. Protože se současnou grafikou nepočítáme, určitě bude jiný typ, jiný design. Myslím si, že od startu nové sezóny s tím fanoušky seznámíme. Na jednu stranu to byla má iniciativa, nicméně předpokládalo se, že s novým markeťákem se grafika změní...

Říká se, že "kdo se bojí, nesmí do lesa". Samozřejmě bys byl špatným na své pozici, kdybys řekl, že se něčeho bojíš. Nicméně, je něco po příchodu do AZetu, z čeho bys mohl mít přeci jen mírné obavy? Zda zrovna to či ono bude fungovat? 

Já jsem člověk, který bere věci tak jak jsou, v současné chvíli mě nenapadá žádná věc, která by byla negativní, ze které bych měl obavy. Já vidím už nyní, že prostor na to, věci měnit nebo vytvářet je podle sebe, mám. Navíc věřím, že postupem času si vše víc a víc sedne. 

A je třeba nějaké odvětví havířovského hokejového klubu, o kterém si říkáš, že bys už nyní měl o něm vědět víc? Že Ti to pro start pomůže? 

Jasně, že co se týče nějakých procesních věcí, tak člověk se na začátku musí poptávat, ale že bych měl nyní pocit, že mi něco podstatného uniká nebo o něčem něco důležitého nevím, to ne, tenhle pocit nemám. 

Nejen v politice se dává třeba ministrům 100 dní hájení na to, aby ukázali, co "umí". Chci se zeptat, kdy Ty sám si myslíš, že bude hodnotitelná, a třeba i viditelná, Tvá práce? 

Já si myslím, že třeba konkrétně v hokejovém prostředí nejsou věci tak rychlé a dynamické, jako třeba v tom prostředí esportu, který jsem tady nejednou zmínil. Protože tam jde spousta věcí vidět ihned po nástupu nového člověka. Tady v klubu hokejovém musí člověk dodržovat určité procesy a musí si získat i určitou důvěru vedení, na druhou stranu si myslím, že fanoušek může mou práci hodnotit kdykoliv, kdy se mu zachce. Ale z mého úhlu pohledu si i já řeknu, kdy to je či není relevantní. Položme si taky otázku, co přesně chce fanoušek hodnotit. Pokud třeba tok informací od klubu směrem k němu, tak klidně může začít hodnotit třeba po dvou, třech týdnech. Pokud bychom se bavili o změnách větších, tam bych to viděl na trochu větší počet týdnů, než mohou být věci výrazně viditelné. 

Já Ti děkuji za příjemné povídání, dovol mi ještě maličkost, závěrečná otázka, už jen hodně na odlehčení. Když jsme zmínili ty počítačové hry, tak... Tak X Box nebo Play Station? :-) A proč to či ono? 

Měl jsem X Box, ale asi bych preferoval Play Station. Důvody? PS má více lidí, čili třeba větší možnost se spojit s nějakou herní komunitou. A i samotná značka Play Station je prostě větší love brand... 

A ještě, pokud dovolíš, hypoteticky... Dovedl by sis představit, v rámci nějakého teambuildingu, že by si hráči v kabině dali třeba na tom Play Stationu turnaj v NHL? 

No jasně, určitě ano. Klidně bych jim něco takového i zorganizoval... 

Super, díky, tak ať se daří! 

Pocity autora? Zhruba hodinové povídání bylo příjemné. Klidné, pohodové, věcné, na zpovídané osobě, možná i dle mimiky ve tváři, bylo patrné, že některé otázky jsou "příjemné" víc, jiné méně, však se všemi se dotyčný popasoval. Příliš nehledal slova, tzv. pálil ostrými hned na první dobrou. Odpovědi dávaly smysl, měly hlavu i patu, je vždy pro každého autora radost takový rozhovor vést. I po vypnutí záznamníku jsme vedli neformální debatu, protože některá témata, o kterých jsme se bavili v rámci rozhovoru, mě zajímala více do hloubky. Jaroslav Kožušník má své plány, má své vize, z mnoha jeho slov je to patrné. Čas ukáže, jak moc se mu jeho plány podaří přetavit v realitu, čas ukáže, jak jimi osloví hokejovou veřejnost. Už nyní je jisté, alespoň já to tak při povídání s ním cítil a vnímal, že bude jiným markeťákem než jeho předchůdci. V mnohém hodně jiný. Jaký? Počkejme si.  

Youtube